ikona mail  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Zasady prowadzenia księgi przychodów i rozchodów

Księga przychodów i rozchodów to jedna z najpopularniejszych form prowadzenia księgowości, która umożliwia rozliczanie się z urzędem skarbowym. Na jej podstawie wyliczane jest zobowiązanie podatkowe, więc powinna być prowadzona w sposób przejrzysty i rzetelny, a także ujmować wszystkie przychody oraz koszty. W artykule odpowiadamy, co dokładnie powinno się w niej znaleźć, a także jakie są zasady prowadzenia KPiR!

Kto zobowiązany jest do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów?

Osoby, które rozliczają się liniowo lub na zasadach skali podatkowej, są zobligowane do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów, a więc ewidencji za jej pomocą wszystkich kosztów i przychodów firmy. KPiR przeznaczona jest zarówno dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i spółek partnerskich, jawnych oraz cywilnych.

Ponadto z tej formy księgowości mogą korzystać przedsiębiorstwa, których przychód w ubiegłym roku obrotowym nie przekroczył 2 mln euro. Powyżej tej kwoty podatnik zobowiązany jest do przejścia na pełną księgowość. Niezależnie jednak od wielkości przedsiębiorstwa, warto korzystać z usług biur księgowych, które oferują księgowość dla firm i zajmują się jej prowadzeniem w pełnym zakresie.

Co powinno znaleźć się w księdze przychodów i rozchodów?

Księga przychodów i rozchodów musi być prowadzona od samego początku funkcjonowania działalności i może mieć formę elektroniczną lub papierową. Programy komputerowe zapewniają większą przejrzystość i estetykę, dlatego są znacznie częściej wybierane przez przedsiębiorców. KPiR powinna być podzielona na odpowiednie kolumny i muszą się w niej znaleźć wszelkie transakcje firmy, a więc:

  • sprzedaż usług i towarów,
  • opłacane faktury kosztowe,
  • wypłaty dla pracowników,
  • firmowe opłaty (np. za szkolenia, rachunki czy niezbędne do pracy narzędzia i materiały).

Warto jednak mieć na uwadze, że w tabeli z rozchodami powinny się znajdować wyłącznie wydatki, które mogą zostać uwzględnione w koszty uzyskania przychodów.

Przewiń do góry   gora