ikona mail  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Najczęstsze błędy księgowe. Jak ich uniknąć?

Prowadzenie księgowości firmy wymaga nieustannego poszerzania wiedzy oraz śledzenia zmieniających się przepisów, aby uniknąć błędów księgowych oraz wiążących się z nimi konsekwencji. Do jakich błędów w księgowości przedsiębiorstw dochodzi najczęściej? Jak unikać takich sytuacji?

Najczęściej występujące błędy księgowe

Jednym z najczęściej występujących błędów, które nie dotyczą ściśle wypełniania i sporządzania dokumentów, ale ich składania, to brak terminowości. Choć nie dotyczy wyłącznie kwestii rachunkowych przedsiębiorstwa, to w tym obszarze przestrzeganie narzuconych dat jest niezwykle istotne. Pamiętanie wielu terminów składania deklaracji i rozliczeń może być trudne na każdym etapie prowadzenia działalności, ponieważ wymaga dużego zaangażowania w dział księgowości od przedsiębiorcy, którego zakres obowiązków związanych z rozwojem firmy jest znacznie szerszy i bardziej czasochłonny.

Do innych błędów należą niepoprawne zapisy w księgach rachunkowych i pomyłki w rozliczeniach VAT-u. Najczęściej są to nieumyślne błędy, które wynikają z nieaktualnej lub niepełnej wiedzy w zakresie prawa rachunkowego.

Jak nie dopuścić do pojawiania się błędów księgowych?

Przedsiębiorcy mają do wyboru kilka opcji. Jedną z nich jest skrupulatne i regularne poszerzanie wiedzy księgowej, jednak z wygody i wielu innych korzyści decydują się na współpracę z biurem księgowym. Niepodważalną zaletą tego rozwiązania jest fakt, że biura prowadzone są przez wykwalifikowanych księgowych, których jednym z obowiązków jest aktualizowanie wiedzy i zaznajamianie się ze zmienianymi przepisami na bieżąco. To minimalizuje ryzyko pojawienia się nieścisłości w księgach firmy. Ubezpieczone biura rachunkowe ponoszą odpowiedzialność za błędy księgowe. Przedsiębiorcy mogą skupić się na rozwijaniu firmy i nie martwić o kwestie związane z rachunkami. O wszelkich terminach związanych z płatnościami informowani są na bieżąco, natomiast formalności mogą być dopełniane przez biuro na podstawie udzielonego pełnomocnictwa.

Przewiń do góry   gora