ikona mail  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Jakie ubezpieczenie powinno posiadać biuro rachunkowe?

Ustawa z dnia 29.09.1994 roku nakłada obowiązek wykupienia ubezpieczenia OC na wszystkich przedsiębiorców prowadzących usługi w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych. Niedopełnienie obowiązku grozi karą grzywny lub nawet karą pozbawienia wolności.

To nie jest oczywiście jedyny powód, dla którego biura rachunkowe wykupują ubezpieczenie OC. Zabezpiecza ono również przedsiębiorców przed konsekwencjami niektórych problemów, jakie mogą pojawić się w czasie prowadzenia działalności. Ponieważ ubezpieczenie nie chroni przed wszystkimi szkodami mogącymi powstać w trakcie wykonywania obowiązków, przedsiębiorcy często decydują się na dodatkowe ubezpieczenie. Możliwości wyboru są duże, a decyzja powinna być podyktowana sytuacją konkretnej firmy. 

Jak działa ubezpieczenie OC? 

Tysiące rozliczeń, tabel i dokumentów to duże ryzyko pomyłki, która może przydarzyć się nawet najlepszemu przedsiębiorcy lub jego pracownikom. Nawet drobna usterka może jednak spowodować duże straty finansowe. Przed takimi sytuacjami chroni właśnie obowiązkowe ubezpieczenie OC. Jeśli zostanie udowodnione, że szkoda jest spowodowana błędem biura księgowego, towarzystwo ubezpieczeniowe wypłaci odszkodowanie (do kwoty określonej przez Ministra Finansów, aktualnie jest to 10 000 euro). Zasada ta dotyczy prowadzenia pełnej księgowości. Obowiązkowe ubezpieczenie OC nie działa w przypadku księgowości uproszczonej. Nie obejmuje ono także kilku innych działań, jakie może prowadzić nowoczesne biuro rachunkowe. Są nimi między innymi: 
    • doradztwo podatkowe, czyli prowadzenie ksiąg podatkowych, wypełnianie zeznań i deklaracji;
    • czynności kadrowo-płacowe, czyli obliczanie wysokości wynagrodzeń, składek ZUS, różnego rodzaju dofinansowań.

Dlaczego warto mieć ubezpieczenie dobrowolne? 

Mała pomyłka może spowodować wielkie straty, których nie pokryje towarzystwo ubezpieczeniowe. Jeśli szkoda przekroczy 10 000 euro, czyli około 45 000 zł, resztę nadwyżkę będzie musiał pokryć winowajca. Przed taką sytuacją jednak uchroni nas dobrowolne ubezpieczenie nadwyżkowe, które – w zależności od wybranego towarzystwa ubezpieczeniowego – może wypłacić nawet 1mln zł. Możliwe jest także zabezpieczenie przed szkodami wynikającymi z działalności w zakresie doradztwa podatkowego o czynności kadrowo-płacowych. Nawet jeśli wykupiliśmy tylko obowiązkowe ubezpieczenie OC, polisę możemy rozszerzyć w dowolnym momencie, warto więc jak najszybciej zająć się tą sprawą.  

Przewiń do góry   gora