ikona mail  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Co można wliczyć w koszty uzyskania przychodu?

Przedsiębiorca prowadzący działalność w celu uzyskania przychodu zmuszony jest do ponoszenia wydatków. Możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania o koszty uzyskania przychodów mają podatnicy, którzy zdecydowali się na formę rozliczania się z urzędem skarbowym w postaci zasad ogólnych lub podatku liniowego. Jakie wydatki można wliczyć w koszty prowadzenia działalności?

Definicja kosztów uzyskania przychodów

Prawo podatkowe nie wskazuje w sposób jasny wydatków, o które można pomniejszyć podstawę opodatkowania w trakcie realizowania działań księgowych firmy. Zgodnie z art. 22 ustawy o podatku dochodowych od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są wszystkie wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów bądź zabezpieczenia ich źródła. Natomiast art. 23 tej samej ustawy wskazuje konkretnie, jakie wydatki nie są kosztami uzyskania przychodu i nie mogą być odliczone od podstawy podatkowej. Należą do nich między innymi:

  • koszty reprezentacji, w szczególności koszty za usługi gastronomiczne, zakup żywności czy napojów, w tym napojów alkoholowych,
  • wydatki na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, akcji i papierów wartościowych,
  • koszty utrzymania zakładowych obiektów socjalnych,
  • wartości diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą.

Co można wliczyć w koszty uzyskania przychodu

Wśród najczęściej występujących kosztów uzyskania przychodów znajduje się zakup towarów handlowych i materiałów podstawowych. Klienci naszego biura odliczają również utrzymanie domeny internetowej, a także opłacanie i wyposażenie lokalu, w tym opłaty za czynsz, media i telekomunikację. Do kosztów uzyskania przychodu można zaliczyć też stałą opłatę za prowadzenie księgowości przez biuro rachunkowe, zakup i utrzymanie pojazdu służbowego czy sprzętu komputerowego i maszynowego. Należy pamiętać, że zgodnie z ustawą, kosztem firmowym mogą być tylko te wydatki, które są związane z prowadzeniem działalności i nie mają charakteru osobistego. W innej sytuacji urząd może zakwestionować zasadność kosztu.

Przewiń do góry   gora